Az emberek többsége már megszokta a világjárvány miatt kialakult új életmódot, és arra számít, hogy ezek a változások velünk is maradnak. Az – EY kutatása szerint – megkérdezettek megfontoltabban költenek és egyre jobban ragaszkodnak a rugalmas munkavégzéshez, és arra számítanak, hogy javulni fog a munka és a magánélet egyensúlya.
A „vegyél újat” tendencia fordulni látszik, mert a fogyasztók egyre nagyobb hányada inkább megjavít vagy megjavíttat valamit ahelyett, hogy egyszerűen lecserélné.
Az új, tudatos fogyasztó, a pandémia első időszakához képest már nem halmoz fel, tervezi a fogyasztásait, jobban definiálja a szükségleteit, szezonális és helyi termelők termékeit vásárolja, gyakrabban vásárol online.
A fogyasztással kapcsolatos attitűdje és cselekvése is megváltozott (szelektív hulladék gyűjtés, energia takarékosság) a klímaváltozásra adott egyéni válasz következményeként.
Nemcsak a fogyasztás, de az új rutinok is segítik a személyes jóllét visszaállítását és megtartását, új családi szokások, viselkedésminták alakultak ki – olvasható az IPSOS értékelésében -, új hangsúlyok is megjelentek, ahogy többet videotelefonálunk vagy vásárolunk online, úgy visszajelzéseket, termékinformációkat is többet keresünk az interneten, ezzel is a tudatosságunkat erősítve.
A vásárlók megszokták az online világ sebességét és elérhetőségét, ma már elvárják, hogy egyrészt kedvenc termékeik az e-piacon is elérhetőek legyenek, működik az „Amazon effektus” is, vagyis már nem elégszenek meg kevesebbel, mint a legjobbal, legyen az a fizetési forma, házhoz szállítás, ügyfélszolgálat, informatív kiszolgálás, könnyed navigáció, gyors betöltődés, adatbiztonság vagy hasznos tartalom.
A fiatalok szabadidejét lekötő szolgáltatások és a türelmetlen és szorongóbb felnőttek számára időt megtakarító alkalmazások – a KMPG kutatási eredményei alapján – egyre népszerűbbek.
Már nem is változó, hanem egyenesen újragondolt életben gondolkozik az emberek egyre nagyobb része, jelent meg az NRC elemzésében. Hűségesebbek vagyunk a valóban környezettudatos márkákhoz, de a hitelesség fenntartásához már nem elég mondania, rendszeresen és transzparens módon tennie kell a márkának.
Tartalomfogyasztási szokások is átalakulnak, a termékhez kapcsolt szolgáltatás fontossága nő, mikro pillanatokat, élményeket vár a vásárló.
A legnagyobb érték pedig az ügyfélélmény lett, melyen folyamatosan javítani érdemes, mert ma már sokkal hamarabb vált a csalódott vásárló, és az automatizáció és AI előretörésével egyidejűleg megnőtt az igény az empátia iránt is.
Az egyik legújabb trendet a – Euromonitor International szerint a – metaverzum hívők alakítják. Ahogy a 3D-s digitális világ beszippantja a fogyasztókat, a márkáknak is követniük kell őket: be kell kapcsolódniuk a virtuális termékértékesítésbe is.
A fogyasztók várják, sőt elvárják a cégektől, akiktől rendszeresen vásárolnak, hogy legyen őszinte, transzparens a működésük, termékeikben, szolgáltatásaikban legyenek fenntarthatóak, edukálják őket, etikus üzleti magatartás jellemezze őket, aktívan tegyenek a társadalom és a környezet gondozása érdekében.
Szerző: Vas Zoltán, Marketing igazgató, a4c.hu
A4C Marketing Kft – Kik vagyunk, miben tudjuk üzleti céljaik elérését segíteni?
Költséghatékony fogyasztói promóciók, nyereményjátékok lebonyolításával foglalkozunk több mint 20 éve.
Felajánljuk szakértői tudásunkat és kapacitásunkat marketingaktivitások megvalósításához, szívesen bekapcsolódunk vásárlóik lojalitásának növelésébe, vagy vevőadatbázisuk aktivizálásába is.