Forrás: https://videotrening.hu
5-10 másodperc – ennyi idő alatt dönti el egy ember, hogy elköteleződik-e egy tartalom iránt, vagy keres egy másikat – derül ki a www.hrotoday.com-on a közelmúltban megjelent cikkből. Sokan gondolják, hogy ez a tempó csak a technikai eszközökön felnőtt Y generációra jellemző, pedig mindinkább globális tendencia az, hogy a hosszas figyelmet igénylő aktivitás helyett a mikrotanulást részesítjük előnyben.
Mi is az a mikrotanulás pontosan? Internetes tanulás, ahol a tananyagot könnyen emészthető, szűk témát magában foglaló kis egységekre bontjuk le. Lehet ez például egy két-háromperces videó, vagy egy okostelefonon keresztül elérhető rövid modul. A cél mindig a fásultság, fáradtság megelőzése és a feldolgozhatatlan információmennyiség elkerülése.
„A legtöbb iparág képes lenne kamatoztatni a mikrotanulásban rejlő lehetőséget, ha megfelelő módon használnák.” – mondja Eric Kuennen a Pearson Education személyügyi vezetője. „A legtöbb vállalatnak vannak értékesítői, akik a termékeket, szolgáltatásokat mutatják be. Számukra elengedhetetlen a folyamatosan frissülő információ biztosítása, ami például egy mobiltelefonos applikáción keresztül egyszerűen eljuttatható.”
A mikrotanulás ugyanakkor nem csak egy kényelmes útja az információközlésnek; manapság elengedhetetlen a munkavállalók folyamatos, magas színvonalú képzése. A Deloitte modern tanulással kapcsolatos kutatása szerint egy átlag munkavállaló a heti munkaidejéből 1 százalékot tud szakmai fejlődésére szánni. 40 órás munkahéttel számolva ez hetente 24, naponta 4,8 percet jelent.
Minden perc számít és a mikrotanulás formátum talán az egyetlen útja a munkaerő professzionális fejlesztésének. Nem árt azonban néhány jól bevált módszert követni a siker érdekében:
Interaktivitás: A rövid tananyag önmagában nem garantálja, hogy a munkavállalók lelkesen forduljanak a tanulás felé. Ha azonban a 2-3 perces tartalom befogadása után azonnali aktivitást várunk a résztvevőtől – rövid teszt kitöltése, videós válaszüzenet stb., akkor az elköteleződés mellett a tanulást is elősegítjük. A tanuló az elsajátított tudást azonnal használja, ami ezáltal mélyebben és hosszabb távra beépül.
A jól időzített, személyre szabott tartalom: A munkavállalók lelkesebben fogyasztják azokat a tartalmakat, amelyekről úgy érzik, hogy igazodnak az aktuális fejlesztési igényeikhez. Például egy értékesítő nagyobb szükségét érzi egy ügyfélkapcsolati tréningnek akkor, amikor kínkeservesen próbálja elérni az értékesítési célokat.
Tehát a mikrotanulás akkor igazán hatékony, ha eseményekre, helyzetekre reagál; mint például egy új kollega betanítása, új cégstratégia bevezetése, vagy egy speciális szakmai kihívással szembenéző munkavállaló támogatása.