kkv top100 logo
kkv top100 logo

Storytelling és prezentáció – Interjú Dr. Serényi Jánossal

2022 március 9.
Megosztás:

Az üzleti kommunikációnk kétharmadában történeteket mesélünk, így a megfelelő prezentációs technikák elsajátítása ma már mindenki számára elengedhetetlenek. Dr. Serényi János a Storytelling és prezentáció – Bevezetés a professzionális történetmesélés világába workshop vezetőjével beszélgettünk a storytelling fontosságáról.

Brandbook.hu: Mit jelent pontosan az, hogy storytelling?

Dr. Serényi János: A storytelling – ha jól használjuk – különleges értékközvetítő, az üzleti sikert megalapozó kommunikációs eszköz. Hihetetlen gyorsaságú térhódítása nem meglepő. Igen hatékonyan növeli ugyanis többek között az ismertséget, a kedveltséget, a bizalmat, az értékesítési esélyeket és az ügyfél kötődését. Hiszen a jól megválasztott és jól elmondott sztorik segítségével képesek vagyunk akadályokat ledönteni, mások véleményét jelentősen befolyásolni, kellemetlen helyzeteket pozitívra fordítani. Gary Vaynerchuk, az üzleti élet rendkívül elismert szaktekintélye egyenesen így fogalmaz: A storytelling az üzleti kommunikáció lényege.

Brandbook.hu: Mi számít manapság jó sztorinak?

Dr. Serényi János: Csakis az a jó sztori, amely a beszélgető partnerem – legyen az akár az ügyfelem, a kollégám vagy a beosztottam – számára releváns értékeket mutat be. Ilyenek lehetnek például az általam megoldott jelentős problémák bemutatása, az ügyfelem elégedettségét jelző történetek, a „Mi mások vagyunk, mint a versenytársak” üzenetű sztorik vagy épp a kollégáink rendkívüli teljesítményéről beszámoló történetek. Az üzleti kommunikáció során azok a legjobb történetek, amelyek egyszerre mutatják be az elbeszélő, valamint a vállalatának bizonyos értékeit.

Brandbook.hu: Mi az, ami a történeten kívül még fontos?

Dr. Serényi János: A legjobb történet is csak akkor képes megfelelő értékeket bemutatni, ha azt jól mondjuk el.

Nagyon fontos az érdekes kezdés, a figyelem fenntartása, a jó érthetőség. Kell a hitelesség, a csattanós befejezés, valamint a partner személyét, érdeklődési körét figyelembe vevő témaválasztás. Ez utóbbit legjobban a saját sztoribank létrehozása szolgálja. Ezért alakítottam ki úgy a programot, hogy a workshop végére minden résztvevőnek legyen már egy induló sztori gyűjteménye.

Brandbook.hu: Mik a leggyakoribb hibák, amiket elkövetünk egy történet mesélése során?

Dr. Serényi János: Ha például nem gondoljuk át előzetesen, hogy az adott partnernek milyen tartalmú, hangvételű történetet mondjunk el vagy épp unalmas, értéket nem közvetítő a mondandónk. Nem vesszük észre, hogy a partner számára érdektelen, netán zavaró a mi „nagy sztorink” és látható unalommal hallgatjuk a másik fél történetét. Probléma lehet, ha „Ez semmi. Inkább hallgasd meg az én sztorimat!” módon licitálunk, dominálunk.

A workshopokon elhangzó – a megtörtént esetekből merítő – példák alaposan megkönnyítik a hibák elkerülését, a tudatos, megtervezett történetmesélésből fakadó előnyök maximalizálását. A felmérések szerint az üzleti életben, a napi munkánk idejének kb. 65 (!!!) százalékában történetek mondunk, vagy hallgatunk. Láthatóan nagyon nem mindegy, hogy ezt milyen sikerrel, eredménnyel tesszük meg.

Forrás: BRANDBOOK.HU

crossmenu