kkv top100 logo
kkv top100 logo

Soft skill fejlesztés e-learning segítségével

2022 február 7.
Megosztás:

A tanulási élmény tervezésekor fontos elkülöníteni a hard és a soft skill-eket. A hard skill-ek (technikai tudás, eljárásmenet stb.) közvetítéséhez teljesen más stratégiára van szükség, mint a “puha készségek” fejlesztéséhez, mivel az utóbbinál legtöbbször személyes kommunikációra is szükség van.

Mik azok a soft skill-ek? Készségek, amelyek szükségesek a hatékony kommunikációhoz, együttműködéshez és az eredményes munkavégzéshez. Néhány példa a „puha készségekre”:

  • Értékesítési készség
  • Konfliktuskezelés
  • Vezetői készségek
  • Másokkal való együttműködés képessége
  • Empatikus kommunikáció

A „puha készségek” fejlesztése igazi kihívás, mert nagyon összetett, sokszor nehezen megfogható, ezért tervezése és kivitelezése nagyfokú kreativitást igényel.

Lássunk néhány irányelvet, amelyek figyelembe vételével könnyebben integrálhatóak a soft skill tréningek az e-learning stratégiába.

  1. Tedd mérhetővé!

A soft skill tréningek olyan kompetenciákat fejlesztenek, amelyeket nehéz mérni, mégis nagyon fontos az eredmények számokkal való demonstrálása. A vezetőség számára lényegesek a meggyőző eredmények, ráadásul a konkrét adatok hozzájárulnak a jövőbeni tréningek hatékonyságának fejlesztéséhez is.

Az első lépés tehát a pontos, mérhető célok kitűzése azon teljesítménymutatók (KPI) beazonosításával, amelyhez tartozó területek fejlesztést igényelnek. Fontos, hogy a tréning valóban a kitűzött célok elérésére fókuszáljon. Néhány példa a teljesítménymutatókra:

  • Fluktuációcsökkenés
  • Elégedetlen ügyfelek számának csökkenése
  • Új alkalmazottak elégedettségének növekedése az első három hónapban
  • A vezetők általi pozitív visszajelzések számának növekedése
  • Adott termékcsoporton belüli forgalomnövekedés

Bár a teljesítmény nyomon követése, a résztvevők megkérdezése is hasznos lehet, a főbb teljesítménymutatók mérése sokkal nyomatékosabb. Ezek elemzésével láthatóvá válik, melyek azok a soft skill-ek, amelyek kiemelten fontosak az adott munkakör ellátásához, illetve, hogy a tréning mennyire javította a teljesítményt.

  1. Építsd be a munkahelyi környezetbe!
    A soft skill tréningek esetében különösen fontos, hogy nagyon jól illeszkedjenek a szervezet és a csapat igényeihez, illetve az egyéni karriercélokhoz. Az a ”blended learning” stratégia a legjobb, amely a soft skill tréninget beviszi a munkahelyi környezetbe. Ez azt jelenti, hogy fontos, hogy a tréning folytatódjon a tantermi képzés után is és a vezetőség támogassa az újonnan elsajátított készségek beépülését. A soft skill tréning stratégia részeként tehát lehetőséget kell biztosítani a folyamatos gyakorlásra, megbeszélésre, visszajelzésre és coachingra annak érdekében, hogy az új készségek a munkahelyi környezetben is működőképessé váljanak.
  2. Kis egységekre bontott tanulás
    Az információáradatnak köszönhetően manapság az emberek figyelmi terjedelme jelentősen lerövidült, ezért a hosszú, átfogó tananyagok befogadása nehézkessé vált. A tanulási folyamat sokkal hatékonyabb és gördülékenyebb, ha a tananyagot kis egységekben adagoljuk. A microlearning elvére épülő soft skill e-learning tréning esetén a résztvevőnek egy-egy alkalommal pár perc alatt feldolgozható, egyetlen készségre fókuszáló témát kell elsajátítania.

Például egy ügyfélszolgálati tréning esetében egy ilyen kis tanegység lehet a pozitív kommunikáció témakör. A tanuló megnéz videón néhány ezzel kapcsolatos példaértékű szituációt, majd lehetőséget kap a gyakorlásra videós szerepjáték segítségével. A tréner visszajelzése és értékelése által válik kerekké a tanulási egység. A gyakorlás és erre adott értékelés elősegíti a megtanultak készségszintű elsajátítását.

  1. Hagyj időt a gyakorlásra!
    A tréning hatékonyságának növelése érdekében érdemes viszonylag rövidebb időt szánni az elméletre, hogy elegendő idő maradjon a gyakorlásra. Online tanulás esetén ez megoldható szimulált szerepjátékok segítségével, vagy virtuális osztályterem alkalmazásával. Vegyünk egy példát! Az aktuális lecke arról szól, hogy ki tudjuk mutatni a tiszteletünket valaki iránt azzal, ha figyelmesen meghallgatjuk és elfogadjuk az álláspontját. Amikor a tanuló elméletben már ismeri ezt a módszert, ki is próbálhatja tudását különböző szituációkban: ellenséges, barátságos és neutrális helyzetekben. A sokrétű gyakorlás magabiztossá teszi a tréning-résztvevőt és hasznosítható tudással gyarapítja őt. Ebben a megközelítésben a tanulónak coachingra és folyamatos visszajelzésre van szüksége.

Forrás: https://videotrening.hu

crossmenu